Publications

PUBLIKACJE / PUBLICATIONS

BOOKS (monographs)

1) Stanisław Przybyszewski w kulturze rosyjskiej końca XIX-początku XX wieku, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2007, 251 str. ISBN: 978-83-235-0372-9
2) Współczesny teatr rosyjski, Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2010, 155 str.. ISBN: 978-839-2842-80-4
3) Teatr białoruski: 1920-1930. Odrodzenie i zagłada, Warszawa: Bel Studio, 2013, 435 str. ISBN: 978-83-779-8177-1
4) Беларускі тэатр 1920–1930-х: адабраная памяць, Mińsk: Wydawnictwo „Lohvinau”, 2016, 436 str., ISBN 978-609-8147-75-9 [tłumaczenie z języka polskiego]
5) Bratysława: miasto na skrzyżowaniu kultur = Bratislava: mesto na križovatke kultúr (red. A. Moskwin), Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2016, 252 str., ISBN: 978-839-4563-04-2
6) Białoruskie czasopiśmiennictwo emigracyjne: „Pahonia”, „Sakavik”, „Napierad!”, Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2018, 267 str., ISBN 978-839-4563-00-4
7) Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa, tom 2 (red. A. Moskwin), Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2018, 241 str., ISBN 978-839-5158-61-2
8) Literatury białoruskiej rodowody niepokorne, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2019, 238 str., ISBN: 978-837-4316-03-3

BOOKS (TRANSLATIONS)

Antologie współczesnego dramatu rosyjskiego

Nowa dramaturgia białoruska

Other anthologies edited by A. Moskwin

Scientific journal: Theatre Studies of Central and Eastern Europe

Artykuły / rozdziały w książkach / BOOK PAPERS

1. „Śnieg” Stanisława Przybyszewskiego v russkich pierievodach i kritikie, [w:] Aktual’nyje problemy sławianskoj fiłołogiji (red. E. Cybienko). Moskwa 1993, s. 115–117.
2. Piotr Jarcew i Stanisław Przybyszewski. Powiązania twórczości, [w:] Słowo. Tekst. Czas (red. M. Aleksiejenko), Szczecin 1997, s. 57–63.
3. Stanisław Przybyszewski jako „rewolucjonista w dziedzinie ducha ludzkiego”. (Recepcja twórczości St. Przybyszewskiego przez Ninę Piotrowską), [w:] Literatura i języki słowian wschodnich. Stan obecny i tendencje rozwojowe, tom 1 (red. B. Kodzis, S. Kochman, I. Danecka). Opole 1977, s. 209–212.
4. „O dramacie i scenie” Stanisława Przybyszewskiego na tle dyskusji o dramaturgii i teatrze w Rosji początku XX wieku, [w:] Słowo. Tekst. Czas, tom 2 (red. M. Aleksiejenko). Szczecin 1998, s. 123–126.
5. Stanisław Przybyszewski’s influence and reputation in early 20th century Russia, [In:] From Norwid to Kantor. Essays on Polish Modernism (ed. By G. Bystydzieńska, E. Harris), Warszawa 1999, s. 95–103.
6. Teatr białoruski: zmierzenie się z Gombrowiczem, [w:] Droga ku wzajemności. 50 lat białorutenistyki na Uniwersytecie Warszawskim (red. M. Timoszuk, M. Chaustowicz), Warszawa 2007, s. 232–245.
7. Współczesny teatr białoruski: niezrealizowane możliwości, [w:] Biełaruski teatr: historyja, suchastnaść i perspektywy (red. A. Sabaleuski), Mińsk 2008, s. 81–83.
8. Spór o nowy realizm, [w:] Antologia współczesnego dramatu rosyjskiego, tom 1. Nowy realizm (red. A. Moskwin), Warszawa 2011, s. 9–15.
9. Białoruska dramaturgia: w poszukiwaniu własnej drogi, [w:] Nowa dramaturgia białoruska (red. A. Moskwin), Warszawa 2011, s. 9–15.
10. Jewstigniej Mirowicz: „Kastuś Kalinouski”, [w:] Dziś zapomniany grób…: dramaty o Powstaniu Styczniowym (red. M. Zembrzuska), Warszawa: Akademia Teatralna, 2014, s. 81-88.
11. Piśmiennictwo białoruskie na emigracji na przykładzie pisma „Pogoń” z lat 1945-1946, [w:] Europa Środkowo-Wschodnia: doświadczenia i tradycje (red. M. Brzezińska, J. Getka, J. Grzybowski), Warszawa 2016, s. 309–327.
12. W poszukiwaniu raju, [w:] Antologia współczesnego dramatu rosyjskiego, tom 2. W poszukiwaniu raju (red. A. Moskwin), Warszawa 2016, s. 9–18.
13. Agresja i przemoc: przyczynek do problematyki, [w:] Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa, tom 2. (red. A. Moskwin). Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2018, s. 83–98.
14. Białoruski dramat historyczny na scenie Narodowego Akademickiego Teatru im. J. Kupały: 1991-2008 (na wybranych przykładach), [w:] Język, literatura i kultura Białorusi na przestrzeni wieków (red. M. Chaustowicz, M. Kaleta), Warszawa: UW, 2020, s. 133–142.
15. Гісторыя Купалаўскага тэатра. 1990-2000 [Historia Teatru im. Janki Kupały. 1990-2000], [w:] Гісторыя Купалаўскага тэатра. Эпоха. Горад. Людзі [Historia Teatru im. Janki Kupały. Epoka. Miasto. Osoby] (red. V. Babkova), Minsk: Biełaruś (Białoruś), 2020, s. 190–203.
16. Гісторыя Купалаўскага тэатра. 2000-2010 [Historia Teatru im. Janki Kupały. 2000-2010], [w:] Гісторыя Купалаўскага тэатра. Эпоха. Горад. Людзі [Historia Teatru im. Janki Kupały. Epoka. Miasto. Osoby] (red. V. Babkova), Minsk: Biełaruś (Białoruś), 2020, s. 204–217.
17. Гісторыя Купалаўскага тэатра. 2010-2020 [Historia Teatru im. Janki Kupały. 2010-2020], [w:] Гісторыя Купалаўскага тэатра. Эпоха. Горад. Людзі [Historia Teatru im. Janki Kupały. Epoka. Miasto. Osoby] (red. V. Babkova), Minsk: Biełaruś (Białoruś) 2020, s. 218–242.
18. Dramat Doroty Masłowskiej „Między nami dobrze jest” w interpretacji Grzegorza Jarzyny: polskie społeczeństwo początku XXI wieku, [w:] Literatúra a jej filmová podoba v stredoeurópskom kontexte (red. Š. Timko), Nitra: Wydawnictwo Uniwersytetu w Nitrze (Słowacja), 2020, s. 133–144.
19. Споры и дискуссии вокруг польского Национального театра: 1990-1996 [Spory i dyskusje wokół polskiego Teatru Narodowego], [w:] Қазақстан театртану ғылымы: тарих, теория, тәжірибе (red. S. Kabdieva), Ałmaty: Akademia Sztuki (Kazachstan), 2020, s. 37–44.

ARTYKUŁY W CZASOPISMACH / PAPERS IN JOURNALS

1. Stanisław Przybyszewski i rosyjski dramat początku dwudziestego wieku, „Litteraria”, Wrocław 1996, s. 179–190.
2. Stanisław Przybyszewski i rosyjska literatura popularna początku wieku, „Acta Polono-Ruthenica”, Olsztyn 1997, s. 373–384.
3. Stanisław Przybyszewski w kinematografii rosyjskiej, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17, s. 141–150.
4. Twórczość Stanisława Przybyszewskiego poprzez pryzmat cenzury rosyjskiej, „Pamiętnik Literacki” 1998, nr 2, s. 165–173.
5. Dzieje sceniczne dramatu Stanisława Przybyszewskiego „Śnieg” w Rosji początku XX wieku, „Przegląd Humanistyczny” 1998, nr 3, s. 133–147.
6. Recepcja dramatów Stanisława Przybyszewskiego w teatrze rosyjskim początku XX wieku, „Pamiętnik Teatralny”, 1998, nr 3-4, Warszawa, s. 410–450.
7. Recepcja twórczości Stanisława Przybyszewskiego przez rosyjską prasę modernistyczną: „Wiesy” i „Złote runo”, „Białostocki Przegląd Kresowy”, tom VI. Białystok 1998, s. 111–126.
8. Stanisław Przybyszewski i Aleksandr Wozniesienski, „Kieleckie Studia Rusycystyczne”, tom VIII. Kielce 1998, s. 81–93.
9. Rosyjskie kontakty Stanisława Przybyszewskiego, „Rocznik Kasprowiczowski”, tom IX. Inowrocław 2000, s. 60–86.
10. Recepcja „meteora Młodej Polski” – Stanisława Przybyszewskiego – w Rosji na przełomie XIX i XX w., „Recepcja. Transfer. Przekład” 2004, nr 2, s. 21–28.
11. Recepcja prozy Wasila Bykawa w Polsce, „Recepcja. Transfer. Przekład” 2005, nr 3, s. 45–58.
12. Nasz Bykau. Kniga uspaminau. Bykau na Swabodze, „Recepcja. Transfer. Przekład” 2005, nr 4, s. 149–152.
13. Dramaty Kawalowa po polsku, „Recepcja. Transfer. Przekład” 2005, nr 5, s. 117–121.
14. Raj utracony. Trzy ukraińskie eseje o Lwowie, „Recepcja. Transfer. Przekład”, 2005, nr 5, s. 123–129.
15. Rewolucja od Boga, „Pamiętnik Teatralny” 2006, nr 39/40, s. 218–222.
16. W stanie walki, „Pamiętnik Teatralny” 2006, nr 39/40, s. 223–230.
17. Kultura dialogu, „Pamiętnik Teatralny” 2006, nr 39/40, s. 231–237.
18. Alternatywne rozwiązania, „Pamiętnik Teatralny” 2006, nr 39/40, s. 264–269.
19. Recepcja twórczości Alesia Adamowicza w Polsce, „Recepcja. Transfer. Przekład” 2007, nr 6, s. 23–41.
20. Rusja. Zlatna Maska 2007. Trinaesti put, „Kazalište” (Zagrzeb, Chorwacja) 2007, nr 29/30, s. 54–59.
21. Chorvatskaja scena segodnia: napravlenije – sovriemiennost, „Teatracţie” (Mołdawia, Kiszyniów) 2007, nr 2, s. 56–61.
22. Łarysa Geniusz: Życie w izolacji, „Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej”, tom 1. Warszawa 2008, s. 73–84.
23. Jažina un Varļikovskis: divi mūsdienu poļu teatra veidoli (Jarzyna i Warlikowski: dwa bieguny teatru polskiego), „Teātra Vēstnesis” (Łotwa, Ryga) 2009, nr 2, s. 114–119.
24. Vladimirs Sorokins: „Kad es stradaju, tad muguru atspiežos prêt klasikiem…”, „Teātra Vēstnesis” (Łotwa, Ryga) 2009, nr 3, s. 134–138.
25. Teatr rosyjski: zmaganie z „Iwoną, księżniczką Burgunda”, „Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej”, tom 5. Warszawa 2010, s. 104–117.
26. Maksim Harecki jako przedstawiciel „nowego dramatu” białoruskiego, „Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej”, tom 6. Warszawa 2011, s. 72–87.
27. „Likwidacja” / „Sotnikau” Wasyla Bykawa i cenzura na Białorusi, „Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej”, 2016, nr 9, s. 187–199.
28. Piśmiennictwo białoruskie na emigracji na przykładzie pisma „Marzec” z lat 1947-1948, „Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej”, tom 10. Warszawa 2017, s. 127–201.
29. Janka Zaprudnik. „Pa haraczych sladach minuuszczyny”, [w:] „Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej”, tom 10. Warszawa 2017, s. 246–269.
30. Biełaruskaja emihracyjnaja piśmowaść: na prykladzie czasopisu „Pahonia” u 1945-46-ych hadach, „Zapisy. Biełaruski Instytut Navuki i Mastactva”, tom 39. New York – Mińsk 2017, s. 434–449.
31. Powieść dokumentalna Franciszka Alachnowicza „7 lat w szponach GPU”: geneza utworu, cztery wersje, „Białorutenistyka Białostocka”, 2019, tom 11, s. 47–88.
32. „Cienie” Franciszka Alachnowicz jako przykład dramatu realistyczno-symbolicznego, „Rossica Olomucensia. Journal for Russian & Slavic Philology”; 2019, Vol. 58 Issue 1, p. 55–65.
33. Współczesny dramat ukraiński wobec wojny: na przykładzie sztuki Natalii Worożbyt „Złe drogi”, „Studia Ukrainica Posnaniensia” (Poznań), 2020, tom 8, nr 2, s. 187–201.
34. Evstignei Mirovich as a reformer of the Belarusian Theatre in the 1920s. (on the example of the Belarusian State Theater-1), „Revista ARTA. Seria Arte. Audiovizuale. Muzica. Tearu. Cinema. Serie nouă”. Vol. XXIX, nr 2, 2020, s. 78–88.
35. Images of the Belarusian village on the stage of Belarusian state theatre-1 (1920-1930), “Bulletin of Kazakh National Women’s Teacher Training University”, tom 84, nr 4, Ałmaty (Kazachstan), s. 197–205.
36. The Belarusian Theatre Studio in Moscow: 1921-1926, „Menotyra. Studies in Art”, Wilno: Instytut Literatury, 2020, tom 27, nr 2, s. 139–151.
37. Białoruski Teatr Narodowy im. J. Kupały: 1991-2008. Twórcy, repertuar i misja, „Rocznik Centrum Studiów Białoruskich”, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 2020, nr 6, s. 152–168.
38. Ihnat Bujnicki jako jeden z pierwszych twórców teatru białoruskiego, „Studia Teatralne Europy Środkowo-Wschodniej” (Warszawa), 2020, nr 1, s. 27–49.
39. Białoruski Teatr Narodowy im. Janki Kupały pod kierownictwem Mikałaja Pinihina: 2009-2020. Tworzenie teatru na poziomie europejskim, „Studia Teatralne Europy Środkowo-Wschodniej”, Warszawa: KSI UW, 2020, nr 1, s. 74–99.
40. Belarusian State Theatre-1 in 1920-1930: folklore and ethnographic stage plays, “Art Science Studies”, Tbilisi: Shota Rustaveli Theatre and Film Georgian State University, 2020, nr 3 (84), s. 51–62.
41. Уладислав Галубок як засновник Білоруського Театру, „Просценіум”, Lwów: Uniwersytet we Lwowie, 2020, nr 1-3 (56-58), s. 5–14.
42. Максим Досько – представник білоруської „нової драми”, „Курбасівські читання”, nr 15, Kijów 2020, s. 252–263.
43. Współczesna literatura białoruska vs polityka, „Proudy”, Brno: Uniwersytet Masaryka (Czechy), 2020, nr 1. 
[https://www.phil.muni.cz/journal/proudy/filologie/materialy/2020/1/moskwin_wspo%c5%82czesna_literatura_bialoruska.php#articleBegin]

Recenzje / Reviews

1. Irena Kadulska, Akademia Połocka. Ośrodek kultury na kresach: 1812–1820, „Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej”, tom 1. Warszawa 2008, s. 152–158.
2. J. Kulczycka-Saloni, I. Maciejewska, A. Makowiecki, R. Taborski, Młoda Polska. „Riefieratiwnyj Żurnał” (Moskwa, Rosja) 1994, nr 1, s. 86–90.
3. Uładzimir Lachouski, Szkolnaja adukacyja u Biełarusi padczas niamieckaj akupacyji: 1915-1918, „Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej”, tom 6. Warszawa 2011, s. 140–147.
4. Sciapan Łauszuk, Haryzonty biełaruskaja dramaturhii, „Studia Interkulturowe Europy Środkowo-Wschodniej”, tom 6. Warszawa 2011, s. 148–153.

PUBLIKACJE POPULARNONAUKOWE / 

POPULAR SCIENCE PUBLICATIONS

Artykuły w czasopismach / Articles in journals

1. Jugosłowiański tygiel, „Teatr” 2001, nr 12, s. 65–66.
2. Medea jako kapłan i ofiara, „Teatr” 2002, nr 1-2, s. 88–89.
3. NET otwiera nowe horyzonty, „Dialog”, 2002, nr 3, s. 201–202.
4. Dialog malarstwa i muzyki „ARTeon”, 2002, nr 9, s. 42–43.
5. Teatr rosyjski – dosłownie, „Dialog”, 2002, nr 12, s. 183–185.
6. Ginkas i Żołdak jako rywale, „Didaskalia”, 2002, nr 49/50, s. 96.
7. Rosyjscy młodzi zdolniejsi?, „Dialog”, 2003, nr 5, s. 195–197.
8. Kiriłł Sieriebriennikow: „Bardzo bym chciał, by coś mi się udało”, „Didaskalia” 2003, nr 54/55/56, s. 151–152.
9. Iwan Wyrypajew. Sny o Irkucku, „Teatr” 2003, nr 1/2, s. 23–24.
10. Obłomow pod stołem, „Dialog” 2003, nr 4, s. 199–200.
11. Rosyjscy młodzi zdolniejsi?, „Dialog”, 2003, nr 5, s. 195-197.
12. Terapia epicka Aleksandra Straganowa, „Dialog” 2003, nr 6, s. 189–191.
13. Maraton petersbursko-moskiewski, „Dialog” 2003, nr 6, 182–184.
14. Żołdak podbija Charków, „Dialog” 2003, nr 9, s. 186–188.
15. Czechow globalny, „Rzeczpospolita” 11.07.2003, s. 7.
16. „Noc Helvera” v Mohylewie, „Dialog” 2004, nr 4, s. 181–183.
17. Tieatr na porogie wieka [Teatr na progu stulecia], „Tieatral’noje Dieło” (Moskwa) 2005, nr 3 (36), s. 10.
18. „Dzieci Rozenthala” w Teatrze Bolszoj, „Ruch Muzyczny” 18.07.2005, nr 14, s. 22–24.
19. „Aida” z Nowosybirska odmienia rosyjskie gusty, „Ruch Muzyczny” 25.06.2005, nr 13, s. 32–34.
20. Coraz więcej eksperymentów, „Ruch Muzyczny” 15.06.2006, nr 13, s. 33–35.
21. Teatr Maryjski jako świat osobny, „Ruch Muzyczny” 9.07.2006. nr 14, s. 29–31.
22. Wilson i Treliński zdobywają Rosję, „Ruch Muzyczny” 2.10.2005, nr 20, s. 26–29.
23. Centrum realizacji nieoczekiwanych, „Pamiętnik Teatralny” nr 39/40, 2006, s. 310–312.
24. Togliatti, „Pamiętnik Teatralny” 2006, nr 39/40, s. 314–315.
25. Europe. In Zagreb, „Plays International” (London, Wielka Brytania) 2006, nr 1/2, s. 38–39.
26. Čo je nové v bieloruskej dráme?, „Divadlo v medzičase” (Bratysława, Słowacja) 2006, nr 3/4, s. 67.
27. Kronika. Iwona, księżniczka Burgunda w Nowosybirsku (opis przedstawienia), „Pamiętnik Teatralny” 2006, s. 460–461.
28. Kronika. Iwona, księżniczka Burgunda w Mińsku (opis przedstawienia), „Pamiętnik Teatralny” 2006, s. 404–405.
29. Europe. In Warsaw, „Plays International” (London, Wielka Brytania) 2007, nr 5/6, s. 36–38.
30. Europe. In Warsaw, „Plays International” (London, Wielka Brytania) 2007, nr 7/8, s. 47–48.
31. Moskiewskie biennale – pierwsze kroki, „ARTeon” 2007, nr 6, s. 16–19.
32. „Złota Maska” 2007 po raz trzynasty, „Teatr” 2007, nr 9, s. 38–40.
33. Chorvatskaja scena segodnia: napravlenije – sovriemiennost, „Teatracţie” (Mołdawia, Kiszyniów) 2007, nr 2, s. 56-61.
34. Mail ze Skopje, „Film” 2008, nr 7, s. 14.
35. Przegląd zagraniczny. Białoruś, „Twórczość” 2009, nr 10, s. 133-135.
36. Przegląd zagraniczny. Białoruś, „Twórczość” 2009, nr 11, s. 142-144.
37. Przegląd zagraniczny. Rosja, „Twórczość” 2009, nr 12, s. 146-148.
38. Diagnoza Łotwy, „Dialog” 2009, nr 9, s. 198–200.
39. Do Moskwy coraz dalej? (dyskusja), „Dialog” 2009, nr 9, s. 46–59.
40. III międzynarodowe Biennale sztuki współczesnej. Co dalej?, „ARTeon” 2009 nr 12, s. 10–15.
41. Nił Hilewicz: „Mój czas napie radze, jaszcze jon prydzie…”, „Dziejasłou” (Białoruś, Mińsk) 2009, nr 3 (40), s. 266–272.
42. Anatol Wiarcinski: „Ja u Domie he tym sam nie swój…”, „Dziejasłou” (Białoruś, Mińsk) 2009, nr 4 (41), s. 244–247.
43. Ryhor Baradulin: „Wiera umacawała maju duszu…”, „Dziejasłou” (Białoruś, Mińsk) 2009, nr 5 (42), s. 290–293.
44. Uładzimir Niaklajeu: „Adoleć zwyczku żyć”, „Dziejasłou” (Białoruś, Mińsk) 2009, nr 6 (43), s. 272–283.
45. Ryga – operowa stolica krajów nadbałtyckich, „Ruch Muzyczny” 23.08.2009, nr 16/17, s. 43–46.
46. „Cieszę się, że mogę eksperymentować”. Rozmowa z Andrejsem Žagarsem – dyrektorem łotewskiej Opery Narodowej, „Ruch Muzyczny” 23.08.2009, nr 16/17, s. 45–46.
47. Opera białoruska w Mińsku. W poszukiwaniu własnej historii, „Ruch Muzyczny” 6.09.2009, nr 18, s. 30.
48. Czechow po stu pięćdziesięciu latach, „Dialog” 2010, nr 5, s. 46–49.
49. Przegląd zagraniczny. Białoruś, „Twórczość” 2010 nr 6, s. 134–137.
50. Przegląd zagraniczny. Białoruś, „Twórczość” 2010 nr 8, s. 132–135.
51. Przegląd zagraniczny. Rosja, „Twórczość” 2010 nr 9, s. 143–146.
52. Przegląd zagraniczny. Białoruś, „Twórczość” 2010 nr 12, s. 134–136.
53. Przegląd zagraniczny. Rosja, „Twórczość” 2010 nr 12, s. 139–141.
54. Bez dystansu, „ARTeon” 2010 nr 6, s. 19–23.
55. 25 ton błota, „ARTeon” 2010, nr 9, s. 20–23.
56. Nikoła-Leniwiec, „ARTeon” 2010, nr 12, s. 24–25.
57. Henadź Buraukin: „Nasz szlach pawinien być biełaruskim”, „Dziejasłou” (Mińsk, Biełaruś) 2010, nr 1 (44), s. 241–247.
58. Wasil Zujonak: „Na hieahraficznym pierawale”, „Dziejasłou” (Mińsk, Biełaruś) 2010, nr 2 (45), s. 305–310.
59. Leanid Drańko-Majsiuk: „I za soncam, i za miesiacam”, „Dziejasłou” (Mińsk, Białoruś) 2010, nr 3 (46), s. 298–303.
60. Znicz: „Zychod nabliził da mianie siabrou”, „Dziejasłou” (Mińsk, Białaruś) 2010, s. 4 (47), s. 295–299.
61. Danuta Bilczel: „Czaławiek, jaki wykonwaje swaju misiu”, „Dziejasłou” (Mińsk, Białoruś) 2010, nr 5 (48), s. 257–262.
62. Wika Trenas: „Ja typowy czaławek Baroka”, „Dziejasłou” (Mińsk, Biełaruś) 2010, nr 6 (49), s. 212–215.
63. „Kontaktu” dwadciat’ rokiw. Szczo dali?, „Kino-Teatr” (Kijów, Ukraina), 2010, s. 49–51.
64. Przegląd zagraniczny. Białoruś, „Twórczość” 2011, nr 7, s. 134–138.
65. Blok wschodni, „ARTeon” (Poznań) 2011, nr 8, s. 22–24.
66. Wystawa sztuki białoruskiej w Zachęcie. Rozmowa z Kestutisem Kuizinasem, „ARTteon” (Poznań) 2011, nr 8, s. 14.
67. Wystawa sztuki białoruskiej. Rozmowa z Aleksandrem Komarowem, „ARTeon” (Poznań) 2011, nr 8, s. 15.
68. „Od piwniczego konceptualizmu do moskiewskiej klownady”. Rozmowa z Aleksandrm Szaburowem, „ARTeon” (Poznań) 2011, nr 10, s. 14–17.
69. Uładzimir Arłou: „Szeraja czapla wiecznasci”, „Dziejasłou” (Mińsk, Białoruś) 2011, nr 1, s. 222–227.
70. Sierż Minskiewicz: „Mensk-Minsk – adziny horad”, „Dziejasłou” (Mińsk, Białoruś) 2011, nr 2, s. 264–268.
71. Siarhiej Zakonnikau: „Nie uratuje i toje, szto leczyć zausiody?…”, „Dziejasłou” (Mińsk Białoriś) 2011, nr 3, s. 240–248. 
72. Aleś Czobat: „Majho czasu nie było i nie budzie”, „Dziejasłou” (Mińsk, Białoruś) 2011, nr 6, s. 284–298.
73. Michaś Skobła: „U Biełarusi paradaksalnym czynam syszlisia internet i siaredniawieccza”, „Dziejasłou” (Mińsk, Białoruś) 2012, nr 1, s. 275–282.
74. Dziesiać dobrych hadou [Dziesięć ładnych lat], „Мастацтва” („Sztuka”, Mińsk, Białoruś), 2015, nr 4, s. 10–11.
75. Młodzi Gniewni, [w:] Nowa dramaturgia białoruska, tom 3. Młodzi Gniewni (red. A. Moskwin). Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2015, s. 8–11.
76. Nowa rzeczywistość – nowy dramat ukraiński, [w:] Nowy dramat ukraiński, tom 1. W oczekiwaniu na Majdan (red. A. Moskwin, A. Korzeniowska-Bihun). Warszawa 2015, s. 13–16.
77. Bratysława – miasto na skrzyżowaniu kultur, [w:] Bratysława – miasto na skrzyżowaniu kultur (red. A. Moskwin). Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2016, s. 7–8.
78. Miłość, zmysły i seks, [w:] Antologia współczesnego dramatu rosyjskiego, tom 5. Miłość, zmysły i seks (red. A. Moskwin). Warszawa 2016, s. 9–12.
79. Teatr.doc. Życie w opozycji, [w:] Antologia współczesnego dramatu rosyjskiego, tom 3. Teatr.doc. Życie w opozycji (red. A. Moskwin). Warszawa 2016, s. 9–12.
80. Po rosyjsku, czyli po swojemu, [w:] Antologia współczesnego dramatu rosyjskiego, tom 4. Po rosyjsku, czyli po swojemu (red. A. Moskwin). Warszawa 2016, s. 9–12.
81. Prawda o człowieku. Kilka słów o dramaturgii Michaiła Durnienkowa [w:] Michaił Durnienkow, Sześć sztuk (red. A. Moskwin). Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2016, s. 9–12.
82. „M@art.kantakt” 2016. Moladź pavinna rulić! [M@rt.kontakt 2016. Młodzież powinna rządzić!], „Маладосць” („Młodość”, Mińsk, Białoruś), 2016, nr 6, s. 109–110.
83. Zviarnucca i viarnucca da siabie. Miżnarodny teatral’ny forum M@rt.kontakt [Wrócić i poznać siebie. Międzynarodowe Forum Teatralne „M@rt.kontakt”], „Мастацтва” („Sztuka”, Mińsk, Białoruś), 2016, nr 4, s. 22–23.
84. Teatral’naja hul’nia [Zabawa w teatr], „Мастацтва” („Sztuka”, Mińsk, Białoruś), 2016, nr 5, s. 30–31.
85. Jarosława Pulinowicz, [w:] Antologia współczesnego dramatu rosyjskiego, tom 6. Jarosława Pulinowicz. Dramaty (red. A. Moskwin). Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2016, s. 9–12.
86. Dmitrij Bogosławski, [w:] Nowa dramaturgia białoruska, tom 4. Dmitrij Bogosławski. Cztery sztuki (red. A. Moskwin). Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2016, s. 9–12.
87. Paweł Priażko, [w:] Nowa dramaturgia białoruska, tom 5. Paweł Priażko. Dramaty (red. A. Moskwin). Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2016, s. 9–12.
88. Maładaja litaratura Austryji [Młoda literatura Austrii], „Верасень” („Wrzesień”, Mińsk, Białoruś), 2016, nr 1 (14), s. 84–85.
89. Trudna droga ku niezależności, [w:] Nowa dramaturgia białoruska, tom 6. Trudna droga ku niezależności (red. A. Moskwin). Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2017, s. 9–13.
90. Uwodziny u Austryju [Wstęp do Austrii], „Arche” (Mińsk, Białoruś), 2017, nr 1, s. 5–7.
Niekalki slou pra autara i jaho pjesu [Kilka słów o autorze [T. Bernhard] i jego sztuce], „Arche” (Mińsk, Białoruś), 2017, nr 1, s. 153–155.
91. Szkoła uralska, [w:] Antologia współczesnego dramatu rosyjskiego, tom 7. Szkoła uralska (red. A. Moskwin), Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2017, s. 9–12.
92. Zagubieni, [w:] Nowa dramaturgia białoruska, tom 7. Zagubieni (red. A. Moskwin). Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2018, s. 9–11.
93. „Lubimowka” na „Kontakcie”, [w:] Antologia współczesnego dramatu rosyjskiego, tom 8. (red. A. Moskwin). Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2018, s. 9–11.
94. Słoweńska dramaturgia: trudne pytania, [w:] Nowy dramat słoweński (red. A. Moskwin). Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2019, s. 5–8.
95. Armenia: pomiędzy przeszłością a przyszłością, [w:] Nowy dramat ormiański (red. A. Moskwin). Warszawa 2019, s. 9–14.
96. Marija Tanana: „Sztuka zawsze pomagała ludziom w trudnych chwilach”, [w:] „Studia Teatralne Europy Środkowo-Wschodniej”, Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2020, s. 308–311.
97. Polsko-gruziński dialog na temat wojny, agresji i uchodźstwa, [w:] „Studia Teatralne Europy Środkowo-Wschodniej”, Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2020, s. 302–307.
98. Europejska Nagroda Teatralna w Petersburgu, [w:] „Studia Teatralne Europy Środkowo-Wschodniej”, Warszawa: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej, 2020, s. 341–346.
99. Do kosza, „Dialog” 2020, nr 3, s. 121–124.
100. Dojrzało (dyskusja), „Dialog” 2020, nr 12, s. 100–112.

Publikacje w internecie / Online publications

1. Miesiąc białoruskiej dramaturgii w warszawskim Teatrze Dramatycznym, [w:] Teatrologia.info https://teatrologia.pl/artykuly/andriej-moskwin-miesiac-bialoruskiej-dramaturgii-w-teatrze-dramatycznym/
2. Andriej Moskwin: Białoruski teatr niezależny jest fenomenem na skalę światową http://www.aict.art.pl/2019/05/29/andriej-moskwin-bialoruski-teatr-niezalezny-jest-fenomenem-na-skale-swiatowa/
3. Teatr to odrębna wyspa (Europejska Nagroda Teatralna w Petersburgu) http://www.aict.art.pl/2018/11/15/teatr-to-odrebna-wyspa-europejska-nagroda-teatralna-w-petersburgu-dzien-1/ 
4. Jan Klata: „Aktorzy są współtwórcami” http://www.aict.art.pl/2018/11/16/jan-klata-aktorzy-sa-wspoltworcami/ 

27.03.2021